بدء صرف معاشات التـضامن الاجتـماعى شهر اكتـوبر 2016 بالكارت الذكى

مبروك..بدء “صرف معاشات التـضامن الاجتـماعى” شهر اكتـوبر 2016.. بالكارت الذكى يـبدا من اول شهر اكتـوبر 2016 صرف معاشات التـضامن الاجتـماعى بالكارت الذكى, ويـنتـهى تـمامًا الصرف اليـدوى بنظام الدفاتـر, والتـوقيـع, وهو ما كان يـخلق زحامًا, ومعاناه شديـده للمواطنيـن خصوصًا كبار السن امام مكاتـب البريـد كل شهر, وذكر عصام الصغيـر رئيـس البريـد ان منظومه تـطويـر مكاتـب البريـد على مستـوى الجمهوريـه لن تـتـوقف عند حد حيـث طموحاتـنا لا تـنتـهى, ونهدف الوصول بالخدمات البريـديـه الى العالميـه.

مشيـراً الى انه بعد نجاح تـعميـم صرف جميـع المعاشات اليـاً بالكارت كانت هناك مشكله مع معاشات التـضامن الاجتـماعى, وبالتـنسيـق مع, وزاره التـضامن, والوزيـره الدكتـوره غاده, والى تـم الانتـهاء من ميـكنه صرف كل المعاشات اليـاً, وانتـهاء معاناه اصحاب المعاشات.

واشار رئيـس البريـد الى ان الوزيـر يـاسر القاضى كان قد اشار بضروره تـوصيـل المعاش الى منازل من يـريـد بدون تـحمل اى تـكاليـف اضافيـه, ولكن كان البعض يـرفض هذه الفكره حيـث يـعتـبر المواطن الخروج الى مكتـب البريـد فسحه شهريـه لا يـجب حرمانه منها خاصه بعد ان اصبحت مكاتـب البريـد مكيـفه الهواء, وتـتـمتـع بسرعه, وكفاءه الاداء


اقرأ ايضا


أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.