قصائد ومنولوجات ـ برقيات ورسائل وصور شم النسيم 2022 ـ ورقه تهنئة بعيد الربيع 2022 مسجات تهنئة بعيد شم النسيم 2022

اجدد الرسائل الجديدة ، حيث أن هذا اليوم يعتمد على الخروج والفسح مع الاسره والاصدقاء للاستمتاع بالمناظر الطبيبعة الخلابة سواء كان ذلك فى الحدائق او المتنزهات او الملاهي او السفر.

صور شم النسيم 2022 اماكن جديدة لشم النسيم للتنزه صور تهنئة لعيد شم النسيم لعام 2022 الاثنين 13-4-2017, فننشر لكم اليوم “بمناسية صور شم النسيم”  حيث أيام قليلة متبقية سوف يقوم المصريون بالاحتفال بشم النسيم.حيث أن هذا اليوم يعتمد على الخروج والفسح مع الاسره والاصدقاء للاستمتاع بالمناظر الطبيبعة الخلابة سواء كان ذلك فى الحدائق او المتنزهات او الملاهي او السفر. من الممكن الذهاب الى حديقة الحيوان حيث تعتبر حديقة الحيوان هي اشهر المناطق على الاطلاق حتى يتم قضاء هذا اليوم والاستمتاع بالتنزه فى وسط الحيوانات لتعرف اطفال على الحيوانات الموجودة فى الحديقة ومعرفة طريقة تغذية كل حيوان منهم. “حديقة الحيوان وصور عيد شم النسيم على ايمى جرانتس” حيث قد قامت حديقة الحيوان جديدة للأطفال مثلا ملاهي الأطفال والسيارات الكهربائية والرسم على الوجة بألوان المياه, وأيضا سينما الأطفال بتقنيه الـ 4 باسعار رمزية لا يتعدي سعر التذكرة للفرد خمس جنيهات. هذا بالاضافة الى مكان مخصص للحيوانت الأليفة مثل الأرانتب والقطط والعصافير خاصة للأطفال وللعب معهم وسعر التذكرة أيضا خمس جنيهات.

ارق صور لعيد شم النسيم 2022 .. 

ومع “حديقة الأورمان وصور عيد النسيم اليوم 17-4-2017″ فحديقة الأورمان تعتبر هي حديثة أمام حديقة الحيوان فى الجيزة, وتعتبر من أكبر الحدائق النباتية فى العام, وقد كان هناك لقاء لمحررة الموقع مع مسئول ركن الأطفال فى حديقة الحيوان التى تشتهر بمعارض الزهور والنباتات فى ايام شم النسيم.

بخلاف البحيرات الصغيرة التى تتواجد فى داخلها والكباري التى طالما قد تألق نجوم السيمنا فى تصوير الأفلام الرومانسية عليها, والتى تبلغ قيمة التذكرة بها ثلاث جنيهات حيث قد خصصت الحديقة ركن للعب الأطفال.

صور شم النسيم 2022 , صور تهنئة لعيد شم النسيم لعام 2022 الاثنين 17-4-2017, ففريق موقع ايمى جرانتس يهنئكم بحلول عيد شم النسيم لعام 2022, ونقدم لكم اليوم صور عيد شم النسيم فكل عام وانتم بخير..

شم النسيم ‏ او عيد شم النسيم عيد مصرى قديم من حوالى 2700 قبل الميلاد، يعنى عيد عمره اكتر من 4700 سنه. اسم شم النسيم جاى من كلمة شمو وهيا كلمه هيروجليفي.

عيد شم النسيم عند المصريين القدام بيعلن بداية الحياه لإن المصريين القدام شافو ان الربيع بداية الحياه (لان الزهور بتتفتح فى الربيع و كمان الزرع بيخرج من الارض).

المصريين القدام كانو بيحتفلوا بشم النسيم بنفس الطريقه اللى لسه موجوده لغاية النهارده ، فكانو بياكلو البيض الملون والفسيخ و السردين والبصل والخس، وكل حاجه منهم بترمز لرمز. زى البيض اللى هوا رمز خروج الحياه، لإن الكتكوت بيخرج من جماد. و الفسيخ او السمك المملح عموما كان تعبير من المصرى القديم عن حبه للنيل (لان السمك بييجى من النيل). و البصل اللى كان رمز للحياه عند المصريين القدام، وكانو بيعلقوه على الجدران بتاعة بيوتهم (زى ما بيحصل لغاية دلوقتى ).والخس اللى كان اسمه (عيب) بالهيروجليفى كان بيعتبر من النباتات المقدسه، وكان معروف من الاسره الرابعه.

اجمل رسائل عيد شم النسيم 2022 … 

الورد قال كلمته .. فى شم النسيم عبر عن فرحته .. اياك تنسانى بأكلة سمك
 قالوا البيض رمز الإحتفال .. قولت مافيش غيرك ع البال
 كل عام وأنتم بخير .. بمناسبة شم النسيم .. ويعود عليكم بالخير
 حبيت اسلم باليمين .. ابوس الخد والجبين .. اهديك ورد وياسمين .. بمناسبة شم النسيم
 عيد الربيع علينا هل .. والقلب من بعدك مل .. ارجع بقى وبطل هبل
قبل إنشغال جميع الخطوط .. والشبكة بقت اخطبوط .. كل شم نسيم وانت مبسوط
 لو هنيتك بكلام صعب .. ابعت مرسال لكن ابعتلك ورد .. واقولك وانت بشم النسيم طيب
 تهنئه مليانه ورد وفل .. أرسلها قبل العيد يهل .. علشان اكون قبل الكل
 أرق رسالة وأسعد عيد .. لأحلى موبايل فى ارق إيد
 كل سنة وانت عسل .. وتحبنى مهما حصل .. وافتكرنى ياجميل .. وانت مع الفسيخ والبصل
 كل سنة والدنيا بين ايديك .. كل سنة والضحكة بين عنيك .. كل سنة وقلبى بيعيد عليك
لينا ناس محبوبين ومن القلب قريبين .. حبينا نقولهم كل سنة وانتم طيبين
– يجعل يومك سعيد .. وأيامك كلها عيد .. وتبقى قمر ف لبسك الجديد .. وأتمنالك شم نسيم سعيد

عبد العزيز السيد