الرئيسية / وظائف / gift الحب الاحمر / الفلانتين 2018 عيد الحب ( 4 نوفمبر) هدايا عيد الحب واسعارها ؛الفلانتين valentine المصرى

gift الحب الاحمر / الفلانتين 2018 عيد الحب ( 4 نوفمبر) هدايا عيد الحب واسعارها ؛الفلانتين valentine المصرى

من موقعنا الوعد الاخبارى اليكم اقدم لكم اليوم حيث انه وفى هذا السياق قال أحد بائعى الهدايا، إن: “عيد الحب المصرى “الفالنتين” بيتغير كل سنة من حيث الهدايا والإبداعات اللى بتنزل جديد، الأول الفلانتين كان عبارة عن دبدوب هدية، ودلوقتى أتغير بقى علبة جواها شيكولاتة.

gift الحب الاحمر / الفلانتين 2018 عيد الحب ( 4 نوفمبر) هدايا عيد الحب واسعارها ؛الفلانتين valentine المصرى .

ولكن فى ظل ارتفاع الأسعار الحالية، فالناس بتفضل الحاجة الرمزية.. زمان الواحد كان بيجيب دبدوب كبير جدًا ودلوقتى الواحد بيكتفى بشيكولاتة والموضوع بيعدى أو بوست “كل سنة وأنتى طيبة على الفيس بوك”.

حيث أوضح بائع آخر، “الأسعار السنة ديه تختلف عن السنة اللى فاتت بزيادة كبيرة، والشباب دلوقتى مش بيشترى هدايا بالحجم اللى كنا بنشترى بيه زمان، ومبقناش نستورد زى الأول وبنعتمد على التصنيع المصرى”، وتابع: “الولاد بيجوا يشتروا الهدايا والبنات نادرًا لما بتيجى ومعظم الشباب اللى كان بيجى كان بيجيب الدبدوب الكبير اللى سعره دلوقتى وصل لـ1000 جنيه فمبقاش حد ياخده ولا يشتريه”.

واستكمل: “السنة دية أضعف من حيث المبيعات بالنسبة للسنوات السابقة، والإقبال على الشراء بقى ضعيف وعيد الحب بتاع مصر نسبة المبيعات فيه ضعيفة جدًا غير عيد الحب العالمى”.

حيث ان عيد الحب المصرى، أو “الفالنتين”،.. هذه المناسبة التى لا تعرفها بعض الأجيال القديمة هذه المناسبة، غير أنها تكتسب أهمية خاصة عند الأجيال الأصغر سنا، وتعد من المناسبات المنتظرة عندهم.